مشاوره ترک اعتیاد

قطعا دیده‌اید افرادی که بار‌ها اعتیاد خورد را ترک کرده‌اند ولی بعد از مدتی دوباره به سمت آن می روند. روش‌های زیای برای ترک اعتیاد وجود دارد اما تا زمانی که فرد از لحاظ روانی به طور کامل آماده ترک نباشد، عموما با شکست مواجه می شود. مشاوره ترک اعتیاد باید در کنار روش‌های درمان دارویی به کار گرفته شود.

اعتیاد یک بلای خانمان سوز است.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد به طور کلی وابستگی شدید به یک چیزی است. زمانی که اسم این بلای خانمان سوز به میان می‌آید، همه مواد مخدر را تصور می‌کنند. اما اعتیاد ابعاد گسترده‌تری دارد. اعتیاد به خود ارضایی، فیلم پورنوگرافی، فضای مجازی، موبایل، بازی‌های رایانه‌ای، الکل و سیگار هم جز دسته اعتیاد محسوب می‌شود. فرد معتاد دچار یک نوع وسواس اجباری برای انجام کاری می‌شود. او از عواقب روحی و جسمی این کار آگاهی دارد ولی نمی‌تواند آن را انجام ندهد. اعتیاد به دو نوع جسمی و روحی تقسیم می‌شود.

اعتیاد جسمی

بعد از یک دوره مصرف مواد جدید، بدن به وجود آن عادت می‌کند. پدیده تطبیق پذیری در این مرحله اتفاق می‌افتد و واکنش فیزیولوژیک بدن را به همراه دارد. به دلیل این عادت، مصرف فرد معتاد روز به روز بیشتر می‌شود. در زمان ترک جسمانی بدن با بی‌خوابی، پرخوابی، خماری و درد شدید همراه است.

اعتیاد روحی

فرد با حس لذت و سرخوشی بعد از مصرف مواد به آن اعتیاد پیدا می‌کند. با ادامه‌دار شدن مصرف مغز دچار اسیب می‌شود. پس از قطع مصرف، افسردگی، بی تمرکزی و خواب آلودگی برای فرد نمایان می‌شود.

علل روی آوردن به مواد مخدر

دلایل و علت‌های بسیاری برای اعتیاد وجود دارد که در هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است. استرس، افسردگی، شکست، ناکامی، غم، شرایط بحرانی جسمی و روحی، اختلالات روحی، بیماری‌های جسمی، علاقه به نقض قوانین، خوش گذرانی و .. تنها برخی از دلایل شایع کشیده شدن به سمت اعتیاد است.

علائم اعتیاد

برخی از علائم و نشانه‌های اعتیاد عبارت است از:

  • مقاوم شدن بدن در برابر دوز کمتر
  • وسوسه مصرف بیشتر
  • عدم توانایی در کنترل مصرف
  • ادامه مصرف با آگاهی از عواقب خطرناک آن
  • بروز نشانه‌های خماری در زمان عدم مصرف

مشاوره ترک اعتیاد برای افرادی که درگیر استفاده از مواد مخدر هستند توصیه می‌شود.

مواد اعتیاد آور

بر اساس آخرین تغییرات راهنمای تشخیصی اختلالات روانی، مواد مخدر به ده دسته تقسیم می شود:

  • وابستگی به الکل
  • مسمومیت با کافئین
  • وابستگی به مواد توهم زا
  • وابستگی به مواد استنشاقی
  • وابستگی به تنباکو
  • وابستگی به مواد آرام بخش (قرص های آرام بخش، خواب آور، ضد اضطراب، بنزودیازپین)
  • وابستگی به مواد محرک (امفتامین، شیشه، کوکائین)
  • وابستگی به مواد افیونی (تریاک، هروئین و ..)
  • وابستگی به کانابیس (حشیش، گراس، گل،کانابیس صنعتی)
  • مواد دیگر

تاثیر محرک‌ها بر میزان مصرف

گل، ترامادول، حشیش، شیشه، متادون و مورفین از شایع ترین مواد مخدری هستند که در بین جوانان طرفدار دارد. اثرات مخرب این مواد بر روی سلامتی غیر قابل انکار است. متاسفانه فرد بعد از مدتی استفاده دیگر ترسی از مصرف ندارد و مصرفش هر روز بیشتر می‌شود. او دیگر هیچ توجهی به مخالفت خانواده، دوست و آشنا نمی‌کند.

اعتیاد و عواقب آن

جمله مشترکی که از زبان بسیاری از معتادین می‌شنویم این است که اوایل فقط برای تفریح می‌کشیدم. آن ها در روز های اول فکر می کنند وابسته نمی‌شوند و هر زمانی اراده کنند دیگر مصرف نمی‌کنند اما بعد از گذشت مدتی جوری به مواد مخدر وابسته می‌شوند که برای به دست آوردن آن دست به هرکاری می‌زنند. اعتیاد به مخدر به مرور زمان بیماری‌های جسمی و روانی را به همراه خود می‌آورد. ضرر‌های مالی جبران ناپذیری به شخص و خانواده اش می‌زند. حتی افرادی که قبل از اعتیاد بسیار موجه بوده اند را وادار به بزهکاری‌های دیگری مانند دزدی می‌کند. بلای خانمان سوز بهترین توصیفی است که می‌توان برای عواقب اعتیاد بیان کرد.

اعتیاد آسی های جسمی و روحی متعددی را به دنبال دارد.

ضرورت درمان اعتیاد

سن اعتیاد و مصرف دخانیات به ۱۳ سال رسیده است. متاسفانه روز به روز بیشتر شاهد رواج و افزایش مصرف قلیون هستیم. نرخ بالای فروش سیگار‌های نخی به واسطه استعمال نوجوانان چندین برابر شده است. خدمات مشاوره اعتیاد با دادن آگاهی دقیق و روشن سازی عواقب اعتیاد به پیشگیری آن کمک بسیاری می‌کند. همانا پیشگیری بهترین درمان است.

افراد درگیر اعتیاد باید هر چه سریع تر درمان شوند.

مشاوره ترک اعتیاد به چه صورت است؟

روانشناس متخصص با استفاده از تکنیک‌های متفاوت و مهارت‌هایی که دارد، سعی می کند انگیزه ترک را در فرد معتاد به وجود آورد. مشاور اعتیاد با آگاهی و آموزش‌هایی که به مراجه و خانواده اش می‌دهد، احتمال بازگشت مجدد به اعتیاد را به حداقل می‌رساند. اولین قدم برای ترک اعتیاد، پذیرش آن است. همه ما دیده‌ایم افرادی را که می گویند ما معتاد نیستیم و فقط برای تفریح هرزگاهی استفاده می‌کنیم.

تا زمانی که خود شخص بیماری را به طور کامل باور نداشته باشد، روند درمان جواب نمی‌دهد. در قدم بعدی باید فرد را از تمامی عواقب وحشناک اعتیاد آگاه کنیم تا جدای انگیزه برای ترک کردن، وسوسه بازگشت به آن را هم پیدا نکند. قدم سوم این است که فردی که دچار اعتیاد شده است، همراهی و دلسوزی اطرافیان را پای دوست داشتن بگذارد. او باید بپذیرد همه قصد دارند برای کنار گذاشتن اعتیادش به او کمک کنند و قصد اذیت ندارند. قدم چهارم یا همان قدم آخر کمک گرفتن از مرکز مشاوره و ترک اعتیاد است.

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد و مزیت های آن

مشاوره حضوری به علت ایجاد همدلی بیشتر بین مراجع و درمانگر تاثیر گذاری بیشتری دارد و روند درمان را تسریع می‌بخشد. اما از آن جایی که متاسفانه دیدگاه کلی و عمومی مردم نسبت به مشاوره حضوری اعتیاد مطلوب نیست، مشاوره تلفنی اعتیاد بهترین جایگزین می‌باشد. فرد معتاد به علت خجالت در جلسات حضوری تمامی مشکلاتش را بروز نمی‌دهد.

بسیاری از مسائل را سانسور می‌کند. مزیت دیگر مشاوره به صورت تلفنی همین احساس راحتی مراجع با مشاور است. از دیگر مزیت‌های این روش مشاوره می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه اشاره کرد. همچنین فرد در هر زمانی که احساس کند نیاز به کمک متخصص برای جلوگیری از مصرف مواد را دارد می‌تواند بدون اتلاف وقت با او در ارتباط باشد.

مرکز مشاوره شکرانه با متخصصین متعهد به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین آماده پایان دادن به مشکلات شما هستند. برای تعیین وقت می توانید با شماره ۰۲۱۳۳۲۵۴۰۲۱ تماس بگیرید.

سیگار و مواد مخدر به ریه ها آسیب جدی وارد می کنند.

سخن آخر

زمانی که با افراد مبتلا به دام اعتیاد صحبت می‌کنیم به اتفاق نظر هیچ کدام فکر نمی‌کردند کارشان به اینجا بکشد. از آن جایی که نظارت و کنترل زیادی بر این شرایط نیست و روز به روز سن اعتیاد پایین‌تر می‌آید. مشاوره ترک اعتیاد که زیرمجموعه‌ای از مشاوره فردی است به خانواده‌ها و فرد کمک می‌کند تا از عواقب وحشناک این بلای عظیم و در مواقعی بی بازگشت آگاه شوند. در زمانی که شخص به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مرکز مشاوره اعتیاد را ندارد یا از بیان مشکلاتش خجالت می‌کشد، مشاوره تلفنی اعتیاد بهترین انتخاب برای اوست.