مشاوره اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی، داشتن احساس ارزشمندی به خود و توانایی‌های خود در واقع منظور ما داشتن مهارت و داشتن باور کافی در مورد توانایی انجام هر کاری است. این که به لحاظ ذهنی مطمئن باشیم که می‌توانیم کاری را با کیفیت مطلوبی انجام دهیم. اعتماد به نفس را در هر زمینه‌ای می‌توان تعریف کرد و بر اساس هر کاری متفاوت است. شما ممکن است در رانندگی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما در صحبت جلوی جمع اعتماد به نفس پایینی داشته باشید.

اگر شما رانندگی خوبی داشته باشید و به خوبی بتوانید رانندگی کنید و مهارت کافی را داشته باشید، اولین شرط در اعتماد به نفس را خواهید داشت. ولی اگر ضمن داشتن مهارت، خودتان را باور نداشته باشید و تصویری که از خودتان و مهارتتان دارید بسیار ضعیف باشد، باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما کم شود و رانندگی را به خوبی انجام ندهید. اعتماد به نفس یکی از نیاز های مهم هر فرد است یک جور طرز فکر مثبت راجع به خود و توانایی‌هایمان است. درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادمان برسد و به ما کمک کند تا مشکلاتمان را حل کنیم. هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند.

آیا تا به حال به مشاوره اعتماد به نفس فکر کرده‌اید؟

برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر مهارت دیگری باید تمرین داشته باشیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم. همه دوست داریم که اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم. اما چگونه؟ بسیاری ازما دوست داریم اعتماد به نفس داشته باشیم اما حتی حاضر نیستیم به خود زحمت این را بدهیم که به مرکز مشاوره مراجعه کنیم و از مشاوره کمکی بگیریم. در مرکز مشاوره شکرانه روانشناسان و متخصصان چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی و آنلاین در کنار شما هستند تا در جهت افزایش اعتماد به نفس کمک کنند.

تفاوت اعتماد به نفس واقعی با کاذب؟

اعتماد به نفس کاذب در واقع همان اعتماد به نفس پایین است. با این تفاوت که فرد خود را بالاتر از آن که هست نشان می دهد. افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند، معمولا خود را با اعتماد به نفس نشان می‌دهند تا ضعف خود را پشت آن پنهان کنند. به عبارت دیگر فرد وقتی خود را در زمینه‌ای ناتوان می‌بیند، سعی می‌کند با بزرگ و توانا جلوه دادن خود، نظر دیگران را جلب کند، این افراد به دلیل اعتماد به نفس کاذب و پایین همیشه در تلاش هستند که خود را در کار خاص و مدنظرشان قدرتمند و توانا نشان دهند.

افرادی که از اعتماد به نفس خوبی برخودارند از شکست نمی‌هراسند واکنش های غیر عادی و پرخاشگری در برابر شکست‌هایشان نشان نمی‌دهند و از آن به عنوان پلی برای رسیدن به موفقیت استفاده میکنند. مرز باریکی بین این دو قرار دارد و دلیل آن تضاهر کردن بسیار زیاد اعتماد به نفس کاذب است که تشخیص را سخت‌تر میکند. اما شما با کمک به خود و تلاش برای داشتن این ویژگی به صورت واقعی به راحتی می‌توانید بسیاری از موانع زندگی را پشت سر بگذارید و افرادی که توانمندی شما را باور ندارند را حیرت زده کنید. فراموش نکنید که باور های ما راجع به خودمان می‌تواند باورهای دیگران راجع به ما را شکل دهد پس خودمان را باور کنیم.

چند راه افزایش اعتماد به نفس

  1. توانمندی خود را باور کنید و از فعل نمی‌توانم استفاده نکنید
  2. مهارت‌های جدید کسب کنید
  3. کتاب بخوانید
  4. مرتب و شیک لباس بپوشید
  5. خوشبو باشید
  6. جسورانه و جذاب صحبت کنید
  7. هدف خود را مشخص کنید
  8. ورزش کنید و به سلامت جسمی خود برسید
  9. خود گویی مثبت داشته باشید
  10. در راه رفتن استوار قدم بردارید
  11. موفقیت‌های گذشته خود را مکتوب کنید
  12. خود را با کسی مقایسه نکنید

مشاوره افزایش اعتماد به نفس چه کمکی به ما می‌کند؟

چقدر کمبود اعتماد به نفس شما را دچار مشکل کرده است؟ تا حالا به این فکر کرده‌اید چرا هر کاری می‌کنید نمی‌توانید محکم و استوار صحبت کنید و یا تصمیم بگیرید؟ تاحالا شده همه راه‌های افزایش اعتماد به نفس را تمرین کرده باشید اما نتیجه نگرفته باشید؟ اصلا مشاوره توسط یک فرد متخصص چه ضرورتی دارد؟ همانطور که می‌دانید هر فرد ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارد و نمی‌توان برای همه افراد یک راهکار را عملی کرد. بسیاری از راه کارهای افزایش اعتماد به نفس تا حدودی می‌تواند به شما کمک کند اما این راه کارها به صورت کلی و عامیانه در اختیار شما قرار گرفته است.

مشاوره افزایش اعتماد به نفس به عنوان یکی از زیرشاخه‌های مشاوره فردی با شناخت ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد شما به شما کمک می‌کند تا بهتر توانایی‌های خود را بشناسید و در جهت تقویت و باور توانمندی خود قدم بردارید که بتوانید ویژگی‌های منفی خود را حل کنید و یا بپذیرید و از نقاط ضعف خود در جهت بهبود و بالا بردن اعتماد به نفس کمک بگیرید. در مرکز مشاوره شکرانه روانشناسان و متخصصان در زمینه مشاوره اعتماد به نفس چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی و آنلاین در کنار شما هستند تا در جهت افزایش اعتماد به نفس کمک کنند.

سخن آخر

خیلی از افراد از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند و این موضوع باعث شده که در امور مختلف زندگی خود دچار مشکل شوند. کسانی که با مشکل کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند باید هر چه زودتر برای آن چاره‌ای بیندیشند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. در این بین یک مشاور خوب و کاربلد می‌تواند در بالا بردن میزان اعتاد به نفس بسیار کمک کننده باشد. از همین رو اگر حس می‌کنید که اعتماد به نفستان کاهش یافته است.، بهتر است هر چه زودتر از مشاوره افزایش اعتماد به نفس کمک بگیرید.