تست اضطراب بک| چرا باید این تست را انجام دهیم؟

تست اضطراب بک میزان و شدت اضطراب را در نوجوانان و بزرگسالان می‌سنجد.

اضطراب از مشکلات شایع روانشناختی محسوب می‌شود که تا حدودی می‌تواند واکنش طبیعی بدن در برابر فشارهای روانی باشد. اضطراب یک احساس ناخوشایند همراه با ترس، نگرانی و ناراحتی می‌باشد که می‌تواند از خفیف تا شدید شدت داشته باشد. زمانی که این احساس ناخوشایند از حد طبیعی فراتر رود و در مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند قطعاً برای سلامت روان مضر می‌باشد و زندگی روزمره را مختل می‌کند. به همین دلیل نیاز است سطح اضطراب‌مان را مورد سنجش قرار دهیم تا در صورت نیاز برای اصلاح رفتار و کاهش اضطراب از یک مشاوره فردی کمک بگیریم.

تست اضطراب بک چیست؟

تست اضطراب بک از معتبر ترین و پرکاربردترین آزمون‌های روانی است که در مراکز مشاوره روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است و روایی بالایی دارد. این پرسشنامه در سال 1990 توسط آرون تمکین بک طراحی شد که شدت علایم اضطراب بالینی را بسنجد. هدف تشکیل این پرسشنامه سال‌های قبل‌تر توسط کاستلو، اندلر و زونگ شکل گرفت. آن‌ها معتقد بودند ارزیابی علائم اضطرابی نقش مهمی در روند تشخیص و درمان دارد.

نحوه اجرای آزمون بک

اجرای این تست مانند هر تست روانی دیگری باید توسط آزمونگر متخصص گرفته شود. این آزمون ۲۱ سوال چهار گزینه ای دارد که به صورت: ابداً، خفیف، متوسط و شدید نمره گذاری می‌شود. پرسشنامه تست اضطراب بک، وضعیت اضطرابی فرد را در طی هفته‌های گذشته مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نحوه پاسخگویی به آزمون سنجش اضطراب بک

  • آزمودنی باید به تمامی سوالات پاسخ دهد.
  • در این تست جواب صحیح و غلط وجود ندارد و آزمودنی باید هر پاسخی که به نظرش درست ترآمد را انتخاب کند.
  • مراجعه کننده نباید وقت زیادی را برای پاسخ دادن به هر سوال صرف کند. اولین پاسخی که به نظرش درست می‌آمد را انتخاب کند.
  • آزمودنی موظف است سوالات را صادقانه جواب دهد.
  • هر عبارت را به دقت بخواند و مشخص کند در طی هفته گذشته چقدر از این علامت‌ها را تجربه کرده است.

نحوه نمره گذاری تست اضطراب بک

همانطور که گفته شد تست اضطراب بک دارای ۲۱ سوال چهار گزینه‌ای می‌باشد که در طیف چهار بخشی از ۰ تا ۳ نمره گذاری می‌شود. در آخر آزمون تمامی نمرات داده شده را جمع می‌کنیم اگر نمره به دست آمده بین ۰ تا ۷ باشد کمترین حد اضطراب، اگر ۸ تا ۱۵ باشد اضطرابی خفیف، اگر ۱۶ تا ۲۵ باشد اضطراری متوسط و اگر نمره به دست آمدخ بین ۲۶ تا ۶۳ باشد اضطراب شدیدی را فرد تجربه می‌کند که نیاز اساسی به مشاوره اضطراب و استرس دارد.

  • کمترین حد اضطراب 0 تا 7
  • اضطراب خفیف 8 تا 15
  • اضطراب متوسط 16 تا 25
  • اضطراب شدید 26 تا 63

تفاوت اضطراب و استرس | چرا نیاز است تفاوت این دو را بدانیم؟

بارها پیش آمده است که از مراجعین تفاوت اضطراب و استرس را پرسیده ایم و آنها نتوانستند پاسخ صحیحی به این سوال بدهند. ما برای درمان حال بدمان در ابتدا باید احساسات خود را به خوبی بشناسیم و تشخیص دهیم که مشکل از کجاست تا بتوانیم راهی مناسب پیدا کنیم.

حالا برویم سراغ اصل مطلب، در ابتدا با یک مثال برای شما اضطراب و استرس را توضیح می‌دهیم به طوری که برای همیشه آن را به خاطر بسپارید. فرض کنید که سوار آسانسور شده‌اید و نرسیده به طبقه مورد نظر ناگهان آسانسور می‌ایستد و چراغ هایش خاموش می‌شود. ضربان قلب شما بالا می‌رود، تند تر نفس می‌کشید، ممکن است دست و پایتان شروع به لرزیدن بکند و عرق کنید. همه این‌ها می‌تواند خیلی طبیعی باشد. مغز شما که یکی از ساز و کارهای اصلیش حفظ نجات جان شماست به دنبال راهی برای نجات و فرار شما از این موقعیت می‌گردد.

این واکنش‌های فیزیولوژیک کاملا طبیعی می‌باشد چون اگر دچار استرس نشوید و خیلی ریلکس، هیچ گونه واکنشی نشان ندهید ممکن است جان شما به خطر بیفتد. این استرس با توجه به شرایط محیط به وجود آمده است و کاملاً طبیعی می‌باشد. کنترل استرس در موقعیت نیاز به فراگیری مهارت های خودش رو دارد. اما در همین مثال می خواهیم اضطراب را برایتان توضیح دهیم.

فرض کنید چهار سال از این اتفاق گذشته است و خداروشکر هیچ اتفاقی برای شما رخ نداده است اما از همان روز تا الان بارها و بارها این موقعیت را برای خودتان تکرار کردید، هر بار حالتان بد شده است و حتی ممکن است از آن روز هیچ وقت از آسانسوراستفاده نکرده باشید یا اگر هم استفاده کردید در تمام طول مدتی که در آسانسور هستید حال خیلی بدی را تجربه کنید. شما در این موقعیت دچار اضطراب شده اید. ادامه دار شدن این شرایط اضطرابی می‌تواند برای جسم و روانتان آسیب‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

پس تفاوت اضطراب و استرس در همین است که عموماً در موقعیت اضطرابی نگرانی شما همیشگی است و بعد از هر اقدامی همچنان نگرانی ادامه دارد اما در شرایط استرسی دلایل منطقی تری برای این نگرانی وجود دارد. دلیل توضیح این تفاوت در این مطلب برای این بود که بدانیم باید به سراغ تست‌های معتبر برای سنجش استرس برویم یا به سراغ سنجش تست‌های اضطرابی.

انواع اختلالات اضطرابی

  1. اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندریا): افرادی که دچار این اختلال هستند دائماً ترس این را دارند که سلامتی شان به خطر بیفتد و یا بیمار شوند.
  2. اختلال استرس پس ازسانحه: این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد واقعه آسیب زا مانند یک تصادف شدید را تجربه می‌کند و از آن به بعد همیشه نگران این است که دوباره همان اتفاق برایش رخ دهد.
  3. اختلال اضطراب جدایی: افرادی که این اختلال را تجربه می‌کنند ترس دوری از خانه و عزیزان خود را دارند.
  4. اختلال اضطراب عمومی: این اختلال فراگیر یک نوع اضطرابی است که با دلیل خاصی یا وابسته به یک موقعیتی اتفاق نمی‌افتد. این افراد به طور دائم نگران هستند و همیشه می‌ترسند اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.
  5. اختلال اضطراب اجتماعی: ترس شدید از اینکه در موقعیت‌های اجتماعی توسط دیگران مورد قضاوت قرار بگیرند.
  6. فوبیا: ترس‌های خاص، ترس بیش از حد و غیرمنطقی از یک موقعیت، فعالیت و یا یک شی را فوبیا می‌گویند. فوبیاها می‌تواند زندگی روزمره افراد را مختل کنند. برای مثال ترس از ارتفاع، پرواز، حیوانات، محیط های بسته و تاریک.

جمع بندی

روانشناسان مرکز مشاوره شکرانه تست اضطراب بک را اجرا و تفسیر می‌کنند تا در کنار ارزیابی بالینی به اطلاعات کامل‌تری از مشکلات مراجعین برسند. درمانجو با آگاهی از سطح اضطراب خود به روند درمان متعهد می‌شود و جلسات خود را به موقع شرکت می‌کند.

تست‌های روانشناسی دیگر: