تست هوش چندگانه گاردنر

تست گاردنر در سنجش هوش تنها به محسبات ریاضی اکتفا نمی‌کند و عوامل موثر دیگری را مورد سنجش قرار می‌دهد

در نظریه‌های پیشین برای سنجش هوش از محاسبات ریاضی استفاده می‌کردند ولی رفته رفته متخصصان متوجه محدودیت این نوع سنجش شدند سپس از دیدگاه‌های جدیدتری برای سنجش سطح هوش استفاده کردند. گاردنر یکی از افرادی بود که نظریه هوش چندگانه را مطرح کرد و اولین بار در سال ۱۹۸۳ در کتاب خود آن را منتشر کرد. تست هوش گاردنر یکی از آزمون‌های هوش می باشد که در محیط‌های آموزشی کاربرد بسیاری دارد. با کمک این تست می توان این باور غلط که هوش بالا، تنها به معنی محاسبات سریع ذهنی می‌باشد را کنار گذاشت.

تست هوش گاردنر چه کاربردی دارد؟

کاربرد تست هوش گاردنر از معتبرترین و پرطرفدار ترین تست‌های هوش در سراسر جهان می‌باشد که کاربردهای بسیاری دارد. این آزمون علاوه بر اینکه آزمون هوشی می‌باشد استعداد افراد را نیز می‌سنجند.

مدیریت

مدیران می‌توانند با استفاده از نتایج هوش گاردنر توانایی و ویژگی‌های برجسته افراد را بسنجند تا در عنوان مناسب برای آن‌ها شغلی در نظر بگیرند.

مشاوره تحصیلی

افراد برای انتخاب رشته متناسب با استعداد و ویژگی‌های شخصیتی خود می‌توانند از تست گاردنر استفاده کنند.

انتخاب شغل

افراد می‌توانند با آگاهی از توانایی‌های خود، شغلی مناسب با ویژگی‌های شخصیتی‌شان انتخاب کنند.

خودشناسی

یکی دیگر از کاربردهای این تست در زمینه خودشناسی برای داشتن زندگی بهتر می‌باشد.

استفاده در پژوهش‌ها و مطالعات علمی

زمانی که پژوهشگری متغیرهای تاثیر گذار بر هوش را بررسی های می‌کند، می‌تواند از ابزار تست هوش گاردنر در این زمینه استفاده کند.

هوش گاردنر چه مواردی را می‌سنجد؟

گاردنر در ابتدا ۸ هوش را مطرح کرد اما بعد از مدتی هوش هستی شناختی را نیز به آن‌ها اضافه نمود:

هوش موسیقیایی

افرادی که در این مقیاس نمره بالایی کسب می‌کنند نسبت به صداها، آهنگ‌ها، موسیقی، درک بالاتری دارند. این افراد عموما پتانسیل‌های خوبی در شناخت زیر و بمی صدا دارند و سرعت یادگیری آنها در زمینه‌های موسیقی از جمله آواز خواندن، نوازندگی و آهنگسازی بسیار بیشتر است. این افراد صرفاً عاشق موسیقی نیستند بلکه نسبت به صدای پیرامون خود حساس‌ترند و قدرت تشخیص بهتری دارند. همچنین در نوشتن قطعه‌های موسیقی بسیار خوب عمل می‌کنند.

هوش منطقی-ریاضی

این مقیاس با منطق، تفکرانتزاعی، درک اعداد، تفکر انتقادی و استدلال مرتبط می‌باشد. افرادی که در این هوش نمره بالایی کسب می‌کنند، توانایی تجزیه تحلیل منطقی، انجام عملیات ریاضی و پژوهش‌های علمی بالایی دارند همچنین مسائل را به خوبی استدلال کرده و آن‌ها را منطقی تحلیل می‌کنند.

هوش تجسمی

این افراد توانایی بالایی در تجسم اجسام و پدیده‌ها را دارند. آن‌ها معمولاً در جهت یابی و استفاده از نقشه‌ها، نمودارها و تصاویر عملکرد بالاتری دارند. افرادی که در این هوش نمره بالایی کسب می‌کنند نسبت به محیط اطراف خود آگاه هستند و درک بالایی از فضا دارند.

هوش کلامی-زبانی

این افراد می‌دانند که چگونه از کلمات به خوبی استفاده کنند. آن‌ها داستان پردازهای بسیار قوی هستند و در به خاطر سپردن اطلاعات عالی عمل می‌کنند.

هوش طبیعت گرا

افرادی که هوش طبیعت گرایی بالایی دارند با بیشتر با طبیعت هماهنگ می‌شوند وعلاقه بسیاری در کاوش کردن در محیط و یادگیری گونه‌های طبیعی دارند. آن‌ها به پرورش گیاهان، طبیعت گردی، آموختن گونه‌های جانوری علاقه مند هستند.

هوش بدنی-جنبشی

این افراد هماهنگی بالایی بین چشم و دستان خود دارند. از جسم خودشان به خوبی استفاده می‌کنند. در حرکات بدنی و کنترل جسم خود ماهرترند به همین دلیل حرکات فیزیکی پیچیده را به خوبی انجام می‌دهند و حفظ تعادل بالایی دارند.

هوش بین فردی

افرادی که هوش بین فردی بالایی دارند، دیگران را به خوبی درک می‌کنند و با آنها تعامل بهتری برقرار می کنند به همین دلیل عموماً این افراد دوستان زیادی دارند. آن‌ها نسبت به دیگران توانایی زیادی در شناخت علایق، احساسات و انگیزه اطرافیان خود دارند. هوش بین فردی با هوش هیجانی EQ ارتباط بالایی دارد.

هوش درون فردی

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند از وضعیت روحی خود آگاه هستند و احساسات خود را به خوبی می‌شناسند. آن‌ها به ضعف و قوت‌های خود مسلط هستند و اهداف مهم زندگی را می‌شناسند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

هوش هستی شناسی

موردی که بعدها به هوش هشت گانه گاردنر اضافه شد همین هستی شناسی بود. این نوع هوش به توانایی فرد از ارزشهای جمعی و شهود برای درک دیگران و محیط اطراف خود مربوط می‌شود. افراد با نمره بالا در این هوش نسبت به دیگران ژرف اندیشی بالاتری نسبت به جهان هستی دارند.

جمع بندی:

تست هوش گاردنر که توسط هوارد گاردنر مطرح شد یکی از معتبر ترین تست‌های سنجش هوش در سراسر دنیا می‌باشد که دیدگاه سنتی در مورد هوش عمومی را به چالش کشید. از این تست برای سنجش سطح هوش، شناسایی استعداد و توانایی افراد در مراکز مشاوره استفاده می‌شود. مرکز مشاوره شکرانه با اجرا و تفسیر تست‌های معتبر روانشناسی توسط متخصص، در زمینه روانسنجی فعالیت دارد. شما به کمک تست گاردنر می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی بشناسید که این مسئله به قدم برداشتن در مسیر صحیح کمک می‌کند.

تست‌های روانشناسی دیگر: