مشاوره ازدواج مجدد

طلاق و یا فوت شریک زندگی باعث می شود تا فرد فقدان همسر را تجربه کند. جدایی شاید یک اتفاق تلخ و ناراحت کننده‌ای باشد، اما پایان راه نیست و بسیاری از افراد بعد از گذشت زمان به سمت ازدواج مجدد می روند. ازدواج مقوله اختیاری است که همه دوست دارند بهترین انتخاب را در آن داشته باشند. در مطلب مشاوره ازدواج به طور مفصلی به آن پرداخته ایم. اما ازدواج مجدد می تواند از برخی جهات کاملا متفاوت باشد. ازدواج برای بار دوم چالش‌هایی به همراه خودش دارد. داشتن فرزند، شرایط فرهنگی، از بین رفتن حس اعتماد، ترس از شکست و … می تواند مانعی برای ازدواج دوباره شود و فرد را دچار سردرگمی کند. مشاوره ازدواج مجدد می‌تواند نحوه برخورد با چالش‌ها را آموزش دهد و فرد را برای شرایط جدید آماده کند.

مشاوره ازدواج مجدد یکی از موارد مهمی است که افراد برای ازدواج های بعدی خود باید به آن توجه کنند.

برای ازدواج دوم چه زمانی مناسب است؟

به طور کلی نمی توان زمان دقیقی برای این امر مشخص کرد. فرد باید با گذشته خود سازگاری پیدا کرده و مرگ همسر یا جدایی‌اش را به خوبی پذیرفته باشد. معمولاً در زمان‌هایی که فوت ناگهانی یا طلاق ناگهانی اتفاق می‌افتد، شخص حداقل نیاز دارد شش ماه الی یک سال سپری کند تا با شرایط جدید کنار بیاید. اغلب افراد بعد از تمام شدن یک رابطه مراحلی مانند انکار خشم، غم و در نهایت پذیرش را می گذرانند. و بعد از طی کردن این مراحل، آمادگی روحی فرد برای شروع یک رابطه جدید در سطح قابل قبولی می‌باشد.

بهتر است ازدواج در زمانی صورت بگیرد که به خاطر فرار از تنهایی نباشد و شخص مشکلات فردی خودش را مانند افسردگی، اضطراب، ناراحتی و ترس از دست دادن را درمان کرده باشد. شما نباید برای فرار از مشکلات خودتان ازدواج کنید اقدام برای ازدواج مجدد باید از سر منطق و آگاهی باشد. قبل از ازدواج دوباره اول خودتان را کاملاً مورد ارزیابی قرار دهید، نیاز های خودتان را بشناسید و مشکلات و مسائلی که در ازدواج قبلی داشته‌اید را به کمک مشاوره قبل از ازدواج رفع کنید. سپس در آن زمان برای ورود به شرایط جدید قدم بردارید. برخی از افراد بر این باورند که به علت بالا رفتن سن و فرار از شرایط تنهایی باید فورا وارد رابطه دیگری شوند که این عجله سبب می شود، شرایط و معیارهای مناسب انتخاب همسر را رعایت نکنند و شکست بد دیگری را تجربه کنند.

مزایای مشاوره تلفنی چیست؟

در سال‌های اخیر مشاوره تلفنی و آنلاین با استقبال خوبی مواجه شده است. از مزیت‌های آن می‌توان به صرفه جویی در هزینه و وقت اشاره کرد. افرادی که مدت‌های طولانی در انتظار مرخصی و یا خالی شدن وقتشان برای مشاوره هستند، می تواند از امکان مشاوره تلفنی و آنلاین به صورت تماس تصویری استفاده کنند تا بدون اتلاف وقت در مورد مشکل‌شان از روانشناس کمک بگیرند. متخصصین مرکز مشاوره شکرانه مشاوره غیر حضوری را به همان کیفت حضوری برگزار می کنند. برای تعیین وقت با شماره ۰۲۱۳۳۲۵۴۰۲۱ تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی مزایای خاص خود را دارد.

چرا مشاوره برای ازدواج مجدد اهمیت دارد؟

قبل از تصمیم برای ازدواج دوباره به نکات زیر توجه کنید:

  • از بحران خارج شوید.
  • دلایل طلاق در ازدواج قبلی خود را بشناسید. و آنها را درک کنید.
  • قربانی بودن و حس شکست را تمام کنید.
  • نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید.
  • برای خودتان مشخص کنید که هدف شما از ازدواج چیست و چرا مجدد قصد انجام این کار را دارید؟
  • وضعیت فعلی خود را در مقابل زندگی سابق خودتان تثبیت کنید.
  • مدام به گذشته و خاطراتش برنگردید.
  • شرایط فعلی خود را قبول کنید.
  • همسر مناسب خودتان را با توجه به معیارهای همسر گزینی انتخاب کنید.
  • حد و مرزهای ارتباط با همسر سابق را به طور کامل مشخص کنید.
  • فرزندان خود را برای این امر آماده کنید.
  • از مشاوره ازدواج مجدد زنان و مردان کمک بگیرید.

در تمامی این مراحل می توانید از آموزش و مشاوره ازدواج مجدد کمک بگیرید. چرا که متخصص با آگاهی که در این زمینه دارد می‌تواند بهترین راهنما برای ما باشد. حتی در مواقعی مشاوره ازدواج مجدد با همسر سابق توصیه می‌شود تا حد مرز‌های ارتباط به خوبی مشخص شود و از آسیب های احتمالی برای فرزندشان پیشگیری کنند.

توصیه های مشاوره را باید قبل از ازدواج مجدد جدی بگیرید.

باور های غلطی که درمورد ازدواج دوم رایج است:

۱- بعد از طلاق، همسر قبلی از یاد می‌رود و خاطرات به کلی فراموش می شوند.

فراموش کردن به صورت کامل، غیر ممکن است. خاطرات خوب و چه خاطرات بد برای مدت‌های طولانی همراه فرد باقی می‌مانند. مخصوصاً در شرایطی که فرزندی از ازدواج اول داشته باشیم، به خاطر مسائل قانونی و ارتباط فرزند با پدر و مادر واقعی خودش مجبور به برقراری ارتباط هستیم. تقریباً به ندرت امکان دارد که این ارتباط به طور کامل قطع شود.

۲- رابطه زناشویی در ازدواج دوم به دلیل تجربه و بلوغ بیشتر بهتر است.

تا زمانی که فرد به طور کامل مشکلات و اختلالاتی که با آن روبه‌رو بوده است را برطرف نکند همیشه در رابطه زناشویی دچار مشکل می‌شود. پس این باور غلط است که صرفاً به دلیل داشتن تجربه و بلوغ بیشتر می‌تواند رابطه بهتری داشته باشد. مشاوره زناشویی به شما در این زمینه کمک شایانی می کند.

۳- چون من همسرم را دوست دارم فرزندان او را هم دوست میدارم

این موضوع می‌تواند درست باشد اما عوامل زیادی بر روی آن تاثیرگذار هستند. شخصیت افراد، میزان آگاهی مادر یا پدر خوانده، جایگاه نقش پدر و مادر در قبل از طلاق، سن کودک، وجود برادر و خواهر‌های ناتنی، میزان نزدیکی و رابطه فرزندان با والدین تنی خودشان، از عواملی است که می تواند تاثیر بسزایی بر روی این مسئله داشته باشد. ایجاد یک رابطه گرم و صمیمی با فرزند همسر دومتان نیازمند تلاش و انرژی زیاد است که گاهی، مدت ها زمان می برد.

۴- من با تو ازدواج می کنم نه با خانواده‌ات

این جمله از لحاظ معنا کاملا صحیح می‌باشد ولی ما در هیچ زمانی نمی توانیم تاثیر خانواده و اطرافیان را بر روی زندگی به طور کامل نادیده بگیریم و آن را رد کنیم. البته که اگر زن و مرد به معنی واقعی همدیگر را دوست داشته باشند و افرادی کاملا مستقل، توانمند و عاقل باشند می‌توانند برخی از عواقب آن را با آمادگی قبلی بپذیرند.

باور های غلط که درمورد ازدواج دوم رایج است.

چالش های پیش رو برای ازدواج مجدد

زنان و مردان در زمان ازدواج مجدد با چالش هایی روبرو می شوند. برای مثال اگر در مدت زمان کمی بلافاصله بعد از طلاق ازدواج کنند، چنین به نظر می‌رسد که از قبل پای کس دیگری در میان بوده است. یا اگر بلافاصله بعد از فوت همسر تصمیم به ازدواج بگیرند، فشارهای خانوادگی و فرهنگی مانع از این تصمیم می شود. همه انتظار دارند تا مدت طولانی تری صبر کنند.

  • برخی از این چالش ها می تواند با جنسیت مرتبط باشد. این موضوع بیشتر برای زنانی که همسرشان فوت کرده است صدق می کند. جامعه ما با شرایط فرهنگی و عرفی، سخت‌گیری‌های بیشتری برای زنان نسبت به مردان دارد. مخصوصا در شرایطی که زن فرزندی از ازدواج سابق خودش داشته باشد، انتظار می‌رود که زندگی خودش را وقف بزرگ کردن فرزندانش کند و از نیازهای جنسی و عاطفی خودش بگذرد. این در حالی است که از مرد چنین انتظاری نمی‌رود و حتی در مواقعی او را تشویق به ازدواج دوباره می کنند.
  • یکی دیگر از چالش‌هایی که در ازدواج مجدد میتوان با آن روبه‌رو بود، چالش مرتبط با فرزندان است. فرزندان خردسال و کوچکتر، راحت‌تر با این مسئله کنار می‌آیند ولی در مقابل نوجوانان نمی‌توانند به راحتی با این موضوع کنار بیایند. مشورت گرفتن از مشاوره نوجوان در این زمینه می‌تواند به شما کمک بزرگی بکند.

چالش هایی پیش رو برای ازدواج مجدد

سخن آخر

از آنجایی که ازدواج برای بار دوم با چالش های بسیاری همراه هست، برای موفقیت در این راه حتما از راهنمایی‌های مشاور استفاده کنید. مشاوره ازدواج مجدد به عنوان زیرشاخه‌ای از مشاوره خانواده شما کمک می کند تا شکست دیگری را تجربه نکنید و با خیال راحت‌تری برای شرایط جدید قدم بردارید. برخی از افراد نداشتن وقت کافی را بهانه می‌کنند که پیشنهاد ما به آن‌ها مشاوره تلفنی مرکز مشاوره شکرانه است.